...hur gör man för att arbetet skall bli roligare? Hur får man sina stackars studenter att koncentrera sig på den demografiska transitionen, Locarnoavtalet eller Saltsjöbadsandan när det är så mycket intressantare att hålla sig á jour med vad kamrater har för status på Facebook, en ny video på YouTube eller bara surfa runt? När till och med vanligt skrivarbete med papper och penna ter sig mer lockande är multimediala lektioner på skärmen med interaktiva kartor, ljudfiler och filmsnuttar från när och fjärran?
Ryktet om de digitala infödingarnas simultankapacitet verkar inte sträcka sig till förmåga att samtidigt studera och kolla Facebook. Förmågan att simultant hålla igång ett oräkneligt antal konversationer via olika sociala media kan vid en första anblick verka som simultankapacitet, men vid en närmare skärskådning visar det sig att alla dessa små blinkande fönster som pockar på uppmärksamhet mest innehåller enstaka ord eller meningar, ofta bara "feeeeeet, mannen", okvädingsord med referenser till mödrar och diverse onämnbara sexuella aktiviteter eller kommentarer till varandras bilder, ofta i superlativer, fiiiinaste, sötaste...
Klassisk katederundervisning är inte heller så enkel, om man inte inleder med kroppsvisitering och befriar det ärade publikum från alla störande objekt i form av smartphones, MP3-spelare och bärbara spelkonsoler... och en sådan åtgärd är inte direkt förtroendeskapande, relationsskapande, inlärningsgenererande...
Kanske all undervisning bör paketeras i form av rappade videoinslag på YouTube? Men hur blir det då med bildningsidealet? Hur blir det med att insupa NY kunskap och placera in den i förhållande till redan förvärvad kunskap? Hur blir det med att revidera gammal kunskap när ny information tillkommer, om processen ständigt störs av ett blinkande fönster med den uppfordrande frågan "wazzup, brush..?"
söndag 20 mars 2011
Tråkigheter...
Etiketter:
digital,
Facebook,
simultankapacitet,
sociala nätverk,
undervisning
lördag 19 februari 2011
Dags igen...
Skall man låta eleverna blogga som en del i undervisningen?
lördag 27 mars 2010
Multimedia-teaser

Jag har försökt använda en del av de fria verktyg för mer kreativt arbete jag hittat, tillsammans med elever... med varierande framgång. Jag har introducerat MyToonDooo
för eleverna och försökt få dem att göra recensioner i serieform... Än så länge ingen framgång.
Igår tänkte jag mig enorm produktion av film med hjälp av xtranormal
men tyvärr verkade vår antikverade datasal sätta stopp för den verksamheten.
Själv har jag lekt med verktyget och gjort en liten "teaser" för en kommande aktivitet i samhällskunskap, ett low-tech forumspel. Tanken med teasern är att den dels skall ligga på vår lärplattform, men också visas i uppehållsrum på intern-TV... skall bli spännande att se hur det går.
En kollega åker till New York över påsk, så snart kommer jag att vara ägare till en Flip UltraHD. Någon som har en, eller i övrigt har erfarenhet av att använda film/video i undervisningen?
fredag 19 februari 2010
Om lärplattformar, att hinna med och annat...
Jag har ända sedan i julas haft ambitionen att prova MyUdutu som ett alternativ till de möjligheter som erbjuds i Ping-Pong, som är basen för min lokala lärplattform. Ambitioner är ju bra, den här har dessvärre ännu inte blivit mer än en ambition. Jag har bara skapat mig ett konto och kikat runt lite, men endera dagen skall jag göra slag i saken.
Just nu siktar jag mest på att hantera alla inlämningsuppgifter mina elever skickar in och på hur jag skall lyckas entusiasmera mina kollegor. Jag håller på eget bevåg små IKT-workshops en gång i veckan, med huvudsaklig inriktning mot Ping-Pong. Emellanåt blir det annat också, vi har tittat på hur man kopplar upp en massa flyttbar utrustning i sitt klassrum, bärbar dator, projektor och en Mimeo är det som finns att tillgå. Lustigt hur en lovvärd ambition ibland kan falla på något så prosaiskt som brist på eluttag och grendosor...
Det är sådana småsaker som kan få även den mest fanatiska IT-pedagog att gå tillbaka till bläckhorn och flanellograf.
Just nu siktar jag mest på att hantera alla inlämningsuppgifter mina elever skickar in och på hur jag skall lyckas entusiasmera mina kollegor. Jag håller på eget bevåg små IKT-workshops en gång i veckan, med huvudsaklig inriktning mot Ping-Pong. Emellanåt blir det annat också, vi har tittat på hur man kopplar upp en massa flyttbar utrustning i sitt klassrum, bärbar dator, projektor och en Mimeo är det som finns att tillgå. Lustigt hur en lovvärd ambition ibland kan falla på något så prosaiskt som brist på eluttag och grendosor...
Det är sådana småsaker som kan få även den mest fanatiska IT-pedagog att gå tillbaka till bläckhorn och flanellograf.
lördag 6 februari 2010
onsdag 3 februari 2010
Mer om ljud... step by step...
Mycket IKT i undervisningen idag... först studiebesök på Göteborgs-Posten, med föredrag, film där publiken var med och bestämde fortsättningen med hjälp av mentometrar, precis som i Parlamentet i TV och avslutningsvis ett spel där man skulle konstruera tidningens förstasida, välja och bedöma nyheter och matcha med lämplig bild. Uppskattat, roligt och lärorikt. Undrar om man kan få köpa spelet... Tack till Sofia vår ciceron i mediedjungeln!
Avrundade dagen tillbaka i skolan genom att låta eleverna pröva sig fram i programmet Audacity, hitta valfri engelskspråkig text på nätet, läsa in den, spara i MP3-format och lämna in via vår lokala lärplattform. Bra övning för elever som ogärna talar engelska i klassrummet och ger mig lite material för bedömning av muntlig språkfärdighet. Skall jobba mer med det, idag var det mest ett test som fungerade över förväntan.
Avrundade dagen tillbaka i skolan genom att låta eleverna pröva sig fram i programmet Audacity, hitta valfri engelskspråkig text på nätet, läsa in den, spara i MP3-format och lämna in via vår lokala lärplattform. Bra övning för elever som ogärna talar engelska i klassrummet och ger mig lite material för bedömning av muntlig språkfärdighet. Skall jobba mer med det, idag var det mest ett test som fungerade över förväntan.
måndag 1 februari 2010
Lite tillägg...
Klickade runt på nätet och hamnade på Atomic Learning när jag följde en tråd om användandet av iPod i undervisningen... Efter ett tag tappade jag alldeles tråden, jag kunde inte sluta titta på det lilla snurrande tagmolnet... VILL HA, tänkte jag... Först hittade jag ett tillägg för WordPress, men med lite sökande fann jag till sist en beskrivning hos Blogger Buster så nu kan du också få ett eget roterande tagmoln. Lycka till, nu skall jag läsa färdigt om hur det gick med iPodundervisningen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
