fredag 19 februari 2010

Om lärplattformar, att hinna med och annat...

Jag har ända sedan i julas haft ambitionen att prova MyUdutu som ett alternativ till de möjligheter som erbjuds i Ping-Pong, som är basen för min lokala lärplattform. Ambitioner är ju bra, den här har dessvärre ännu inte blivit mer än en ambition. Jag har bara skapat mig ett konto och kikat runt lite, men endera dagen skall jag göra slag i saken.
Just nu siktar jag mest på att hantera alla inlämningsuppgifter mina elever skickar in och på hur jag skall lyckas entusiasmera mina kollegor. Jag håller på eget bevåg små IKT-workshops en gång i veckan, med huvudsaklig inriktning mot Ping-Pong. Emellanåt blir det annat också, vi har tittat på hur man kopplar upp en massa flyttbar utrustning i sitt klassrum, bärbar dator, projektor och en Mimeo är det som finns att tillgå. Lustigt hur en lovvärd ambition ibland kan falla på något så prosaiskt som brist på eluttag och grendosor...
Det är sådana småsaker som kan få även den mest fanatiska IT-pedagog att gå tillbaka till bläckhorn och flanellograf.

2 kommentarer:

  1. Ja, och OH-bladen ligger kvar i mina pärmar som plan B.

    SvaraRadera
  2. När du sen har bevandrat dig i MyUdutu vore det intressant att få läsa om dina erfarenheter. Hur hamnade du på den lärplattformen; var det någon som rekommenderade den? Är den helt gratis verkligen?
    Jag är ju på jakt efter nåt bra för det internationella projekt på skolan som vi är koordinatorer för. eTwinning känns inte bra och jag vill ha med mig några bra förslag till Österrike i april. Nödlösningen är att bilda en ny Google-grupp för lärare och studenter, men jag vill helst komma med en annan lösning.

    SvaraRadera