
En ny termin har rullat igång... jag har tagit mina första stapplande försök i användandet av vår lärplattform tillsammans med eleverna.
Jag har lagt ner rätt mycket möda på att skapa 2 aktiviteter, en i engelska och en i samhällskunskap. Min plan var att lämna läroböckerna därhän och att allt material och alla övningar, dokument osv skulle finnas åtkomliga online. Ping-Pong fungerar ju, men jag tycker nog att gränssnittet skulle kunna trimmas lite, det ör inte busenkelt att skapa uppgifter, men det går...
Vilka är problemen då? Ja, till att börja med har jag nog överskattat elevernas digitala kompetens, de må vara digitala infödingar, men därmed är det inte så att de automatiskt förstår hur Ping-Pong är tänkt att fungera. Ett par lektioners introduktion och handfast handledning är nog ett måste, bortsett från allt administrativt krångel med olika lösenord för att komma in i skolans datorer och andra lösenord för att komma in i PingPong. Det som hittills förefaller vara den största bristen är att det saknas en inbyggd ordbehandlingsmöjlighet. De flesta av mina uppgifter bygger på att eleverna skall lämna in något egenproducerat dokument och detta är lite krångligt... man får skriva i valfri editor i datorn, spara filen lokalt och sedan ladda upp den till pingpong... kanske inte låter så krångligt, men det har visat sig ställa till det flera gånger. Eleverna klickar på "Spara" knappen i Word, och har sedan ingen aning om VAR i skolans nätverk deras alster hamnar, de laddar upp öppna filer som sedan inte går att öppna av mottagaren...

Jag återkommer med fler reflektioner kring PingPong... kanske rent av är ett ämne för projektarbete...

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar